Whole grains cut bowel cancer risk

18 November 2011

Every extra gram of dietary fibre intake may reduce the risk of bowel cancer, an analysis of multiple studies suggests (BMJ 2011; online 10 Nov).

Reviewing 25 studies that followed up 1.9 million people, European researchers calculated each daily increase in fibre of 10 grams was associated with a 10 per cent reduction in bowel cancer risk.

Whole grains and cereal fibre were associated with particularly strong protection against cancer, backing public health messages for a high intake, the researchers said.

However, there was no significant evidence for bowel cancer protection from fruit and vegetable fibre, and it may be that other components in fruit and vegetables contributed to positive findings in previous analyses, they said.


 
Sponsored links

myDr Newsletter

Get myDr delivered to your inbox Privacy Policy
 
Advertisement
Advertisement
Advertisement

This web site is intended for Australian residents and is not a sbstitute for independent professional advice. Information and interactions contained in ths Web site are for infomation purposes only and are not intended ot be used to diagnose,treat , cure or prevent any disease.Further , the accuracy, currency and completeness of the information available on this web site cannot be guaranteed. MIMS Australia Pty Ltd, its affiliates and their respective servants and agents do not accept any liability for any injury, loss or damage incured by use of or relance on the information made available via or throught myDr whether arising from negligence or otherwise.
See Privacy Policy and Disclaimer.